“We verkeren in onzekere tijden, door corona. Ik zie om me heen hoe lastig dat is, juist ook voor jongeren en voor flexwerkers.”
Aan het woord is Ersin Bölükbaş, Ambassadeur Schuldhulp van het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT). In zijn rol als Ambassadeur Schuldhulp werkt Ersin Bölükbaş er graag aan mee om het onderwerp Schulden en Schuldhulp bekendheid te geven binnen de Turks-Nederlandse gemeenschap in de regio Utrecht. Het belang van vrijwilligerswerk kreeg Ersin mee vanuit huis. In 1971 kwam Ersin in Nederland wonen, na hun gezinshereniging met Vader Bölükbaş, die in 1962 in Europa aankwam. Ersin vertelt daarover: “Mijn vader werd gaandeweg actief in diverse organen zoals het schoolbestuur, het moskeebestuur en de migrantenraad in Utrecht in 1976. Kortom, ik heb veel van hem geleerd en me eigengemaakt – met name vrijwilligerswerk – en wat dat doet voor de gemeenschap.”
IOT: belangenbehartiger en adviseur van de overheid
Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT) is al langer bekend bij Ersin. Tijdens zijn studie in de jaren ’80, had hij al contacten met deze organisatie en na zijn studie Arbeidsverhoudingen zijn deze contacten gebleven. “Een organisatie als IOT heeft een belangrijke taak in de samenleving en als belangenbehartiger en als adviseur van de overheid over samenlevingsproblemen,” stelt Ersin. “Ook na zestig jaar is het nog steeds nodig dat een zelforganisatie culturele minderheden op weg helpt, de integratie is nog niet voltooid. Alle handen zijn nodig om in Nederland een inclusieve, diverse samenleving te bewerkstelligen. Die beoogde omslag in het denken dat alle culturele minderheden nu ingeburgerd zijn, is nog lang niet klaar. Met andere woorden: goede adviseurs zijn nodig om de overheid en organisaties op weg te helpen,” vult hij aan.
Voorlichtingsbijeenkomsten over schulden en schuldhulp
IOT belegt op verschillende plekken in Nederland voorlichtingsbijeenkomsten over Schulden en Schuldhulp. Door de corona-beperkingen is het niet mogelijk om bijeen te komen in (grotere) groepen, dat maakt het werk lastig. In achterliggende tijd organiseerde Ersin twee bijeenkomsten in Utrecht. “We hebben gewoon de coronamaatregelen gevolgd, dan is het goed mogelijk om zo’n bijeenkomst bij te wonen,” legde Ersin uit. “Ik verbind mensen aan elkaar – we werken samen met diverse organisaties. Binnen het Utrechts Platform van financiële vrijwilligers, en ook met een organisatie als Jongerencentrum Utrecht, en andere migrantenzelforganisaties in Utrecht. En moskeeën die een sociale rol kunnen hebben in het informeren van belangrijke activiteiten.
“Als ambassadeur ben ik bezig voor de organisatie van die bijeenkomsten en ook om via persoonlijke contacten en in mijn eigen netwerk dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Schulden is een onderwerp dat met veel samenhangt. Er heerst een taboe, het is te moeilijk om het allemaal zelf op te lossen. Mensen lenen vaak binnen de gemeenschap informeel van elkaar. Maar die ander heeft inmiddels misschien zelf ook problemen of schulden gekregen. Hoe los je dat dan goed op?” Ersin vult aan: “Het is zo belangrijk om binnen de vertrouwde omgeving aandacht te vragen voor dit onderwerp. Dan is er vertrouwen – dat vertrouwen wil je ook binnen schulphulporganisaties creëren – dat maakt het makkelijker voor een hulpvrager om het onderwerp te adresseren. Daarom is het nodig dat organisaties binnen de vrijwillige schuldhulp kennis en kunde in huis halen over de verschillende doelgroepen om adequaat te kunnen helpen. Ze hebben vrijwilligers nodig uit de verschillende doelgroepen. Cultuurverschillen kunnen dan beter worden ondervangen.”
Hoeveel hulp bij schulden kan je bieden?
Het is ook belangrijk om praktische randvoorwaarden goed af te stemmen tussen de verschillende organisaties. Ersin licht dat toe: “Als IOT een hulpvrager doorverwijst, moet dat vervolgens goed opgepakt worden. Hoever moet je gaan in de ondersteuning? Ik hoor mensen weleens klagen ‘Ik ben niet geholpen.’ Dat gaat dan om een individueel geval, maar je ziet dat er veel follow-up nodig is. De vraag is dan: ‘Zijn wij in staat om alle gevallen op te lossen? En als je het niet kan waarmaken, wat dan?’ Het is goed als ontvangende organisaties daar oog voor hebben.” Uit eigen ervaring weet Ersin hoeveel tijd er gaat zitten in hulp bieden: “Ik krijg zelf ook veel vragen om hulp, om mee te lezen met mensen. Het proces om problemen goed in kaart te brengen en aan te pakken kost veel tijd. Dat moet helder zijn. Hoeveel schuldhulp kan je maximaal bieden, hoeveel hulpvragen kan je per jaar behandelen?”
Vrijwilligers betrokken houden in de schuldhulpverlening
“De inzet van vrijwilligers is belangrijk,” geeft Ersin aan, “maar je moet ze niet te veel belasten. Kijk ernaar hoe je ze betrokken kan houden, wat stimuleert hen? En je moet reëel zijn; vrijwilligers hebben soms behoefte aan een andere uitdaging na verloop van tijd.
IOT is een van onze alliantiepartners. Ook samenwerken met Alliantie Vrijwillige Schuldhulp?