Spring naar content

Interview | Ingrid de Bruijn | Humanitas Westerkwartier

Ingrid de Bruijn werkt als projectcoördinator Get a Grip en Thuisadministratie in het Groningse Westerkwartier. In het Westerkwartier is een brede samenwerking waaraan onder andere alliantiepartners Humanitas en Schuldhulpmaatje deelnemen. Hier bespreken organisaties waar ze tegenaan lopen op het gebied van armoede en wat zij kunnen doen om het op te lossen.

Ingrid de Bruijn, projectcoördinator Get a Grip en Thuisadministratie

“De schoolkosten waren voor veel ouders een grote zorg. Dan ga je samen kijken welke partijen daarbij betrokken zijn en hoe je samen de drempels kan weghalen,” vertelt Ingrid. In Westerkwartier werken ze met een brede intake, want vaak speelt er veel meer in een gezin dan alleen schulden. “Als je alleen komt praten over de stapel enveloppen die geopend moeten worden, dan is dat te weinig. Te weinig geld hebben vreet energie waardoor er vaak ook problemen ontstaan op andere levensterreinen. Die problemen moet je ook in kaart brengen om te zorgen dat een vrijwilliger zijn ondersteuning kan geven zonder overvraagd te worden,” legt Ingrid uit.

“We doen daarom een brede intake en kijken samen met het gezin welke hulp er eventueel nog meer nodig is en waar ze die kunnen vinden. Wij kunnen dan in overleg met de deelnemer de hulp invliegen die nodig is. Gelukkig hebben we korte lijntjes door de goede samenwerking met andere organisaties waardoor dit vrij vlot gaat.”

Korte lijnen

De coördinatoren van Humanitas zijn zelf actief als vrijwilliger bij Stichting Leergeld, het Jeugdfonds Sport en cultuur en het Nationaal Fonds Kinderhulp. Hierdoor kunnen we bij de intake ook deze aanvragen direct meenemen. Ze volgen in Westerkwartier een grote groep mensen. Ze hebben op een laagdrempelige manier contact: ”Mocht je ergens tegenaanlopen waar het geld niet voor is, bel of app dan even, dan kijken we even met je mee. Natuurlijk kunnen we niet alles oplossen, maar dan zijn we er wel direct bij om te voorkomen dat er schulden ontstaan.”

“Zo kwam er pas via Whatsapp een vraag binnen van een moeder. Haar zoon heeft erge hoofdpijn en bleek een bril nodig te hebben. In de winkel zoekt hij een prachtige bril uit. Moeder besluit de bril te kopen maar kan deze eigenlijk niet betalen van haar weekgeld: paniek! De gevolgen zijn groot wanneer hieruit een nieuwe schuld zou ontstaan. Een appje naar Humanitas later blijkt er een regeling te zijn. Moeder opgelucht, zoonlief blij met zijn mooie nieuwe bril. Zo simpel kan het zijn, als de lijnen kort zijn en je direct kan meedenken, om erger te voorkomen.”

Alle potjes gebruiken

Sinds 2018 hebben ze een Facebookpagina ‘Rondkomen in het Westerkwartier‘. Via deze pagina informeert Ingrid, met haar collega Inge, ouders over alle potjes met geld die beschikbaar zijn. Er blijft geld liggen, omdat mensen niet weten waarvan ze allemaal gebruik kunnen maken. De pagina wordt veel bezocht en berichten worden tussen de 5.000 en 10.000 keer bekeken.

Via de chatfunctie kunnen mensen contact opnemen en vragen stellen of een voorziening aanvragen. Bijna altijd komt het dan tot een huisbezoek. Het mooie daarbij is dat je vaak na de tweede kop koffie ook de eventuele betalingsproblemen boven tafel krijgt. Daardoor zijn we in staat om al vroeg ondersteuning te bieden en voorkomen dat schulden escaleren. Lopen ze vast, dan is er een vrijwilliger om mee te kijken. Die ondersteuning is vaak wel nodig, omdat het zo ingewikkeld is. Ingrid vertelt: “De hulp uit het kindpakket moet je niet gebruiken voor sport, maar bijvoorbeeld voor kleding. Voor sport kan je dan terecht bij het Sportfonds. Maar dat moet je dan wel weten… Mensen hebben deze voorzieningen nodig om rond te kunnen komen, het zou jammer zijn als dat blijft liggen. Dat ze dat geld mislopen, maakt dat ze schulden krijgen, ze geven niet te veel uit, het inkomen is gewoon vaak te laag. En door pech in het leven komen ze vervolgens in de schulden. Je moet voorkomen dat er schulden ontstaan, voorkomen dat het escaleert. Dat kan alleen door het vertrouwen dat is ontstaan aan de keukentafel. ‘Als er ooit wat is, trek aan de bel!'”

Om alle hulppotjes beter te stroomlijnen, zijn ze in Westerkwartier gestart met het project ‘Van Arm naar beter‘: alle hulp op een plek vindbaar en verkrijgbaar met een paar kliks. Het doel van dit alles is dat iedereen gebruikmaakt van het lokale minimabeleid. Door al die initiatieven in het bereik heel groot.

“Onze pagina op Facebook helpt daarbij, we hadden inmiddels bij ruim 150 gezinnen een keukentafelgesprek gehad. Daarnaast zijn er ook mensen die het zelf regelen, met hulp van onze informatie. De gemeente maakt dankbaar gebruik van onze kanalen. De doelgroep is lastig te bereiken, omdat ze weinig lezen en vaak ook denken dat zij ergens niet voor in aanmerking komen. We brengen deze voorzieningen ook onder de aandacht bij andere organisaties zoals de bijstandsconsulenten en scholen. Zo hebben we bijvoorbeeld de “Tien tips voor ouders met een laag inkomen” geschreven. We leggen in eenvoudige taal uit voor tien potjes: Wat is het? Voor wie? en Hoe vraag je het aan? Deze informatie komen we nu tegen in heel veel nieuwsbrieven van scholen. Hierdoor krijgen we weer nieuwe gezinnen in beeld die tegen kosten aanlopen waar geen ruimte voor is in het budget en naar ons worden doorverwezen,” legt Ingrid uit.

“Het is zo belangrijk om goed te luisteren naar de doelgroep,” stelt Ingrid. “Bij zo’n project als van Arm naar beter kan je niet zonder ervaringsdeskundigen. Wie bepaalt wat ‘beter’ is? Dat is een spannende vraag. Daar gaat de doelgroep zelf over. Dat hebben ze opgepakt. Doordat we een grote groep deelnemers hebben hadden we binnen een halfuur een panel van ervaringsdeskundigen bij elkaar. Nu kijken er zo’n tien mensen mee en geven hun mening over het lokale armoedebeleid. Zij krijgen een onkostenvergoeding, de gemeente krijgt een goed passend beleid. En voor hen is het een positieve ervaring, omdat er gelijkwaardigheid is. Ze denken nu zelf mee en dragen ideeën aan. Een mooie wisselwerking.”

Goed voorbeeld

We zien veel alleenstaande moeders met jonge kinderen. De vraag: “Wat heb jij nodig om zelfredzaam te worden?” stellen we altijd. Vaak is een opleiding een opstap naar een betere toekomst. Dan bekijken we met hen wat is nodig om de boel op de rit te krijgen. Ze willen wel een studie doen, maar de financiën zijn een drempel. Dan kijken we mee welke potjes er zijn, hoe maken we een sluitend huishoudboekje waarin ruimte is voor een studie. We werken daarbij nauw samen met de gemeente om maatwerk te kunnen bieden. Die jonge vrouwen willen graag alsnog naar school, dat heeft een positieve invloed op hun eigenwaarde en zo hebben ze ook een eigen leven naast hun kinderen. Bovendien, als ze na hun opleiding werk vinden, is dat een goed voorbeeld voor hun kinderen en kosten ze de maatschappij geen geld meer. Dat is win-win-win!”

“Soms heb je zelf niet eens door hoeveel impact die ondersteuning heeft. Pas hoorde ik van een jonge moeder terug ‘dankzij Humanitas ga ik weer naar school’. Dat maakte zo’n indruk op me. Je krijgt veel vertrouwen van mensen. Mooi om terug te krijgen hoeveel je bijdraagt in kansen van zo’n gezin.”

Scroll naar boven