Spring naar content

Karlein van der Velde: “We zorgen ervoor dat mensen snel het eerste contact hebben om tot oplossingen te komen”


Eerder dit jaar organiseerde Humanitas Leeuwarden, samen met andere organisaties in Leeuwarden, de Kanskaartenactie. Hiermee bieden ze mensen hulp op verschillende gebieden, zoals regelingen en voorzieningen aanvragen. We spraken met Karlein van der Velde, coördinator Thuisadministratie bij Humanitas Leeuwarden, over deze actie.

In Leeuwarden werken verschillende organisaties met elkaar samen om mensen in de stad te helpen. Karlein vertelt: “Samen met SchuldHulpMaatje, Amaryllis, Kredietbank Nederland, gemeente Leeuwarden en Buurtservicepunt bespreken wij regelmatig wat er speelt in Leeuwarden en hoe we mensen kunnen helpen.”

Ze vervolgt: “Tijdens ons overleg kwam naar voren dat we meer aandacht willen hebben voor de doelgroep ouderen. Zij kunnen moeilijker mee in de digitale transitie en zijn daardoor ook minder goed te bereiken. Er worden tegenwoordig veel minder flyers of huis-aan-huis bladen uitgedeeld, waardoor deze groep mensen moeilijker aan informatie komt, bijvoorbeeld over beschikbare regelingen en voorzieningen.” Bovenstaande organisaties bundelen, samen met dbieb (de bibliotheek in Leeuwarden) en lokale wijkverenigingen, hun krachten om deze mensen te helpen.


De Kanskaart
Doordat ouderen moeilijker te bereiken zijn, weten velen niet op welke regelingen en voorzieningen zij mogelijk recht hebben, of waar ze terecht kunnen voor hulp. Jaren geleden werd de Kanskaartenactie gehouden in Friesland. “Deze actie hebben we weer van stal gehaald en meer toegespitst op de doelgroep ouderen,” vertelt Karlein. Vrijwilligers van de verschillende organisaties gaan langs de deuren om de Kanskaart persoonlijk uit te delen. Op de Kanskaart vullen mensen in waar ze hulp bij nodig hebben.

“De Kanskaart wordt heel breed ingezet; niet alleen voor regelingen, voorzieningen of voedselhulp, maar ook voor taxivervoer, mantelzorgondersteuning, allerlei dingen die voor oudere mensen belangrijk zijn,” legt Karlein uit. “Vervolgens halen we de Kanskaart weer op en zorgen we ervoor dat mensen snel het eerste contact hebben om tot oplossingen te komen.”


Verschillende reacties op de Kanskaart
De Kanskaartenactie werd tot nu toe in twee wijken gehouden. Hoe inwoners reageren op de actie en welke hulpvragen er liggen verschilt per wijk. “In de eerste wijk werden we open verwelkomd en waren mensen blij dat we langskwamen,” vertelt Karlein. “Hier hadden we een hoge respons. De vragen varieerden van klusjes, tot financiële vragen, tot vragen over regelingen en voorzieningen.”

Ook kwamen er klachten naar voren. “Bijvoorbeeld over een brievenbus die is weggehaald,” licht Karlein toe. “Dit had voor deze mensen een grote impact. Zo was er een vrouw die niet op bezoek kan bij haar zieke zoon en graag een kaartje wilde sturen. Dat lukte nu niet meer. Wij nemen dan de rol op ons om ook zulke dingen te signaleren en te beleggen bij organisaties die hier wat mee kunnen.”

In de tweede wijk waren veel mensen die niet opendeden. “Sommigen waren wantrouwend, ondanks dat we overal posters hebben opgehangen met informatie wanneer we langskomen. Hier voelden we dat er meer speelt en dat sommige mensen zelfs bang zijn. Dat vonden we heftig.”


Mensen geven niet direct aan dat ze problemen hebben
Ook merken ze dat sommige mensen niet direct aangeven of ze problemen of schulden hebben of voedselhulp kunnen gebruiken. Karlein licht toe: “Soms krijgen we op een hele andere manier contact met iemand, bijvoorbeeld vanwege een witgoedwissel die misschien mogelijk is. Via een subsidie wordt oude apparatuur gratis omgewisseld voor nieuwe, energiezuinigere apparatuur bij mensen die dat nodig hebben. Als we vervolgens verder in gesprek gaan merken we vaak dat er meer speelt. Veel mensen hebben recht op allerlei regelingen en voedselhulp, terwijl ze hier nog geen gebruik van maken. Het is fijn dat we hen daar dan mee kunnen helpen,” vertelt Karlein.


Kanskaartenactie krijgt een vervolg
Karlein blikt terug op een geslaagde actie: “We krijgen regelmatig de vraag of we de actie ook voor jongeren en gezinnen kunnen organiseren. We onderzoeken nu hoe we dit een vervolg geven. In februari gaan we eerst nog een keer langs de deuren bij ouderen.”

Karlein vervolgt: “Ook wordt ons gevraagd of we de Kanskaart bijvoorbeeld in ontbijttassen kunnen doen of kunnen meegeven aan energiecoaches. Hierop zeggen we eigenlijk altijd nee. Wat ik echt wil benadrukken en wil meegeven aan andere organisaties, is het belang van persoonlijk contact van mens tot mens. Dit levert veel informatie op over waar mensen tegenaan lopen.”

Samenwerken met andere hulporganisaties is hierbij van groot belang. Dit zorgt ervoor dat de diverse hulpvragen terechtkomen bij de juiste personen die verder kunnen helpen. Karlein legt uit dat ze in Leeuwarden daarom nauw samenwerken met de verschillende hulporganisaties, de gemeente en de Kredietbank. “We hebben afspraken gemaakt over de samenwerking, bijvoorbeeld hoe we omgaan met complexe schulden en hoe we hierin gezamenlijk kunnen optrekken om mensen te helpen. Het is fijn dat we elkaar steeds beter weten te vinden. Daar blijven we ons voor inzetten.”


Scroll naar boven