Spring naar content

Milka Martijn: “Kijk naar iemands gehele situatie, dan kom je samen tot passende oplossingen”  

Stichting Ocan, een van de AVS-partners, zet zich al 40 jaar in voor Caribische Nederlanders en aanverwante doelgroepen. Met een holistische benadering biedt de stichting ondersteuning aan mensen met vragen of zorgen over geld. Wij spraken met Milka Martijn, maatschappelijk werker bij Ocan, over wat deze benadering inhoudt en hoe dit in de praktijk wordt toegepast. 

Stichting Ocan is een landelijke vrijwilligersorganisatie gericht op Caribische Nederlanders. In en rondom Den Haag is Ocan lokaal actief betrokken bij allerlei projecten. Daarbij werken ze samen met andere AVS-partners zoals SchuldHulpMaatje, IOT, SMN, Leger des Heils en Humanitas, op verschillende plaatsen in het land.  


Inloopspreekuur  
Milka heeft altijd al gewerkt als maatschappelijk werker: “Ik vind het belangrijk om wat goeds te doen voor de ander,” vertelt Milka. Toen ze met pensioen ging, kwam ze in contact met Ocan. Eerste hielp ze hier op vrijwillige basis met de financiële administratie.  Daarna werd ze gevraagd om te helpen bij het opzetten van een inloopspreekuur. “En dat wilde ik natuurlijk graag doen.”

Bij het inloopspreekuur werken ze veel samen met de lokale hulporganisaties. “Wanneer bezoekers van het inloopspreekuur te maken hebben met specifieke vragen of problemen, bijvoorbeeld juridische vragen of grote schulden, dan verwijzen we ze vaak door naar andere lokale organisaties. Zo zorgen we er samen voor dat de bezoekers de beste hulp krijgen.”  


Holistische benadering  
In de spreekuren van de stichting is de holistische benadering een belangrijk uitgangspunt. Milka legt uit: “Mensen komen vaak met één vraag naar het inlooppunt, bijvoorbeeld omdat ze hulp willen bij een brief, de Nederlandse taal of omdat ze digitaal niet vaardig zijn. We helpen hen dan hierbij, maar vaak blijkt er tijdens het gesprek dat er meerdere zorgen of problemen spelen.”

Bij een holistische benadering wordt niet alleen naar de afzonderlijke vraag gekeken, maar naar de gehele situatie van de persoon. Milka benadrukt het belang van deze aanpak, vooral bij de Caribische doelgroep. “Vaak zijn problemen op het gebied van gezondheid, maatschappelijke problemen en andere zorgen met elkaar verbonden. Daarom is het belangrijk om goed door te vragen. Zo kun je samen tot passende oplossingen komen.”


“Goed luisteren is heel belangrijk”  
Tijdens het inloopspreekuur merkt Milka dat goed luisteren essentieel is om te begrijpen waar mensen echt tegenaan lopen. “Als vrijwilligers willen we mensen graag helpen en advies geven, maar ik geloof dat we soms eerst wat langer moeten luisteren. Veel mensen hebben vooral behoefte aan een luisterend oor, niet aan iemand die direct zegt wat ze anders moeten doen.”

Milka heeft dan ook een belangrijke tip voor andere organisaties die een holistische benadering willen toepassen: “Geef mensen de ruimte om hun verhaal te delen, zodat ze zich gehoord en gezien voelen. Op die manier creëer je vertrouwen en krijg je als vrijwilliger een volledig beeld van de situatie. Zo kun je gericht hulp bieden.”


“We zijn blij met de samenwerking met andere organisaties”
Naast het inloopspreekuur is Ocan bij allerlei andere projecten betrokken, waarbij ze intensief samenwerken met andere organisaties. Milka legt uit: “Op dit moment werken we aan het project ‘Stadsgesprekken’ in Rotterdam, waarbij inwoners uit verschillende wijken kunnen aangeven hoe ze het wonen in Rotterdam ervaren, maar ook waar ze vastlopen. Inwoners kunnen hier mogelijke oplossingen aankaarten. ”

In Den Haag is Ocan daarnaast betrokken bij het project ‘BelWel’, waarin senioren worden gekoppeld aan studenten. Milka voegt toe: “Ze bellen wekelijks met elkaar en komen eens per maand samen om te lunchen.” Milka benadrukt het belang van samenwerking om deze projecten te realiseren en de juiste ondersteuning te bieden aan de doelgroep: “Bij Stichting Ocan doen we ons best om de mensen te helpen. We zijn dankbaar dat we daarbij samenwerken met andere organisaties en dat we daarnaast gesprekspartner zijn bij steeds meer gemeenten.”

Scroll naar boven